- Štítky blogu
- Tuning
- Ladění Dellorta
- Jawa 50
- Babetta 210
Novinky
11.07.2022
Pionýrem do Maroka aneb další motodovolená
Přešel rok a my opět vyrážíme do světa na našich pionýrech. Letos to bude do Maroka!
Bohužel musíme přerušit expedici zásilek od 11.7 do 21.8. Všec...
číst celé
04.10.2021
Kdy budou skladem sací a výfukové kolena?
Na pionýrech z Řecka už jsme nějaký ten týden doma a opět makáme na 100%.
Nejdříve jsme opět naskladnili sací kolena na Babetu 210 pro karburátor De...
číst celé
18.07.2021
Piokit si bere dovolenou aneb pionýrem do Řecka
Tak jako i minulý rok, letos vyrážíme na pionýrech na menší výlet. Rozhodli jsme se pro Řecko.
UPOZORNĚNÍ
Bohužel díky výletu nebude možné odesílat...
číst celé
Padesátkové novinky do e-mailu
Buďte první, kdo se dozví o zajímavostech a novinkách z naší dílny.
Sledujte nás na sítích
Černění hliníkových dílů | JAWA 50, BABETTA, STADION
Stavíte caféracera, či tuníte motor a přemýšlíte, čím by jste vylepšili povrch hliníkových dílů na vašem pionýru, babettě, stadionu či jiné jawe? Jedna z možností je počernění. A jak na to? Pojďme se na to společně podívat.
.jpg)
Celý proces je jednoduchý a zvládnete jej s trochou opatrností i doma.
Černého zbarvení dosáhneme přímým barvením v lázni o složení:
- 15 g manganistanu draselného
- 25 g dusičnanu měďnatého
- 5 ml kyseliny dusičné - 10% koncentrace*
- 1000 ml vody
* víc jak 10% roztok neseženete bez průkazu povolení k nabývání a držení výbušin. Proto pozor pokud objednáváte více jak 10% koncentraci, tak prodejce musí ze zákona nahlásit že ten a ten si chtěl koupit to a to v takovém množství - dojde k zapsání do seznamu potenciálních teroristů v EU, že chtěl koupit něco pro výrobu výbušniny.
Následně smícháme následujícím způsobem:
Nejdříve si do nádoby nalijeme vodu a poté opatrně přidáme zbytek. Vždy lijte kyselinu do vody, ne naopak!!! Kdyby jste nalévali vodu do kyseliny, tak by došlo k obalení vodní kapky kyselinou, následnému zahřátí, a protože má kapka menší hustotu než obsah kyseliny, dojde k vystříknutí ven a mohlo by dojít k poleptání.
.jpg)
Pokud máme lázeň smíchanou, umístíme ji na vařič a dostaneme vodu na teplotu 80 – 100°C. Jakmile dosáhneme požadované teploty, ponoříme čisté díly na dobu 20 minut. Při kratší době je zbarvení hnědé.
.jpg)
Po vytáhnutí a schládnutí umyjeme vodou, vysušíme a potřeme jemným lněným olejem, každý záhyb atd.. (může být i klasický strojní) pro odstranění hnědých skvrn. Pokud máte díl leštěný, obruste jej jemným šmirglem P600, na leštěném dílu by se také mohly objevit hnědé skrvny.
.jpg)
Roztok také slábne, takže poslední kousky budete muset nechat ponořené déle jako první. Pokud je v hliníku kov, jako třeba na brzdovém štítu, mořte jej jako poslední - kov znehodnocuje lázeň.
VÝSLEDEK PRÁCE
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Černění bohužel nefunguje na dural a čistý hliník, jak můžete vidět na obrázku níže, dojde ke zežloutnutí. (Po 1h v lázni).
.jpg)
Černění funguje jen na slitinu hliníku z které jsou všechny odlitky na pionýru. Níže je chemické složení bloků - Jawa 50 pionýr.
.jpg)
Nezapoměňte také na dostatečnou bezpečnost práce! Práce s kyselinami může být při špatné manipulaci nebezpečná, roztok je hořlavý a toxický. Pro předejítí poleptání použijte brýle či obličejový štít, gumové rukavice, oděv s dlouhými rukávy a ochranu dýchacích cest. Doporučujeme lázeň vařit někde na betonu, kde není v blízkosti nic hořlavého.
Černý povrch je to odolnější jak barva ve spreji, bohužel když se zabere do kovu, tak se odře.
.jpg)
Smysl této úpravy je především vzhledový. Také může dojít ke zlepšení odvodu tepla - tedy čím vyšší je schopnost tělesa pohlcovat záření, tím vyšší je i jeho schopnost toto záření vyzařovat. Těleso matné černé barvy dobře pohlcuje i infračervené záření (laicky řečeno dobře absorbuje sálající teplo z okolí). Potom tedy lze předpokládat, že bude-li takové těleso zahřáto, bude také teplo vyzařovat ochotněji než bílé či lesklé těleso. Avšak znatelný rozdíl pravděpodobně nebude.
Autor článku: Michal K.