- Štítky blogu
- Tuning
- Ladění Dellorta
- Jawa 50
- Babetta 210
Buďte první, kdo se dozví o zajímavostech a novinkách z naší dílny.
- Úvod
- BLOG
- Karburátor Dellorto
- Ladění karburátoru Dellorto PHBG
Ladění karburátoru Dellorto PHBG
Při úpravách motoru je nejvíce nahrazovanou částí, hned po válci, karburátor. Pro využití maximálního potenciálu je tedy nutné jeho správné nastavení. A jak na to? Pojďme se na to podívat.
Obsah
- ) Funkce karburátoru
- ) Instalace karburátoru
- ) Vzduchový filtr
- ) Materiály karburátoru
- ) Hlavní části karburátoru
- ) Volba difuzoru karburátoru
- ) Nastavení hladiny paliva
- ) Studené starty - sytič
- ) Pracovní rozsah
- ) Nastavení vzdušníku
- ) Volnoběžná tryska
- ) Hlavní tryska
- ) Jehla
- ) Upozornění
- ) Závěr
1. Funkce karburátoru
- vytvořit správnou hořlavou směs paliva a vzduchu
- dodávat motoru různá množství této směsi
Zkrátka hořlavá směs se vytváří rovnoměrným rozprašováním benzínu do proudu vzduchu. Benzín se rozprašuje do proudu vzduchu přes hlavní trysku a emulzní trubici pomocí jehly, se kterou se zároveň zdvihá šoupátko, to přidává vzduch proudící do válce. Proto je nutné nutné vše seřídit tak, aby motor šlapal jak má.
2. Instalace karburátoru
Karburátory Dellorto lze naklonit až do 40° (z praxe víme že dokáží fungovat i ještě ve větším úhu, ikdyž to není ideální). Pro motocross se doporučuje okolo 30°.
Způsoby připojení
Karburátor lze připojit různými způsoby podle typu karburátoru, zmíníme aspoň ty nejvíce používané.
- Gumovou spojkou - doporučujeme silikonovou spojkou odolnou benzínu a olejům. Výhodou tohoto způsobu je nízká cena oproti přírubě a dobré tlumení vibrací
- Při zvolení tohoto způsobu můžete využít našich sad pro přimontování. Sada JAWA 50. Sada BABETTA 210.
- Gumovou přírubou od Stage 6
3. Vzduchový filtr
Pro správnou funkci karburátoru je nutné použití molitanového vzduchového filtru. Doporučujeme molitanový filtr od Stage 6, krátký (závisí dle motoru atd..). Rádoby sportovní filtry sání nedoporučujeme! Propustí všehny nečistoty a nedělají žádný odpor pro sání.
Molitanový filtr se před namontováním musí naimpregnovat. Pro impregnaci se používají impregnační přípravky (spreje) na vzduchové filtry. Impregnace udělá na povrchu filtru lepkavou vrstvu která zachycuje i ty nejjemější nečistoty a zajištuje správný odpor sání, který je důležitý pro tah motoru.
Při výměně vzduchového filtru nebo jeho opětovné impregnaci proto dojde ke změně odporu sání a je potřeba znovu karburátor doladit.
4. Materiály karburátoru
Tělo karburátoru a jeho části jsou vyrobeny tlakovým litím zamak hliníku ( rodina slitin se základním kovem ze zinku a legujícími prvky hliníku, hořčíku a mědi).
Všechny nastavovací části jako trysky, emulzní trubice, vzdušník a další, jsou vyrobeny z mosazi.
5. Hlavní části karburátoru
- vstup vzduchu
- šoupátko
- kuželová jehla
- emulzní trubice
- hlavní tryska
- sytič
- difuzor
- stavěcí volnoběžný šroub
- vzdušník
- sytičová tryska
- volnoběžná tryska
- odvzdušnění plovákové komory
- šroub náústku hadičky (u Dellorto PHBG není)
- jehlový ventil zastavující benzín
- plovák
- plováková komora
6. Volba difuzoru karburátoru
Počáteční výběr správné velikosti difuzoru můžete vybrat podle grafu výše. Určuje se z předpokládaného výkonu jednoho válce motoru, např. pro dvouválcový 60HP motor, tj. 60/2=30HP na jeden válec, bude tedy doporučený rozsah velikostí mezi 32 a 38mm.
- Při zvolení větší velikosti difuzoru obecně karburátor umožňuje dosáhnout většího výkonu při vysokých otáčkách, tj. vyšší maximální rychlost, avšak za cenu horšího průběhu při nižších otáčkách
- Menší ∅ difuzoru karburátoru zase umožňuje lepší průběh a zrychlení, proto by ste měli uvažovat na jaký účel motor budete používat (cross, race, cesty)
Důležité poznamenat že tabulka je pouze orientační, jedna věc je teorie a druhá praxe. Pro použití na Jawa 50 pionýr doporučujeme pro originální/lehce upravené cestovní válce ∅ difuzoru 19mm, pro více upravené válce ∅ 21mm a více. Pokud máte tuningový válec od úpravce, držte se jejich doporučení.
7. Nastavení hladiny paliva
Na obrázku výše lze vidět palivovou komoru karburátoru, palivová hadička je připojena na přípojku (4), palivo následně teče přes sítko (5) (U typu PHBG sítko není), do zastavovacího ventilu (6 a 7), který ovládá plovák (2) pohybující se po čepu (8), a plní tak plovákovou komoru správným množstvím paliva (3). Kvůli atmosferickému tlaku je nutné karburátor odvětrávat odvětrávacími kanály (přepad) (1), ty doporučujeme svést dolů hadičkou, aby benzín nekapal na válec.
Velikost sedlového zavíracího ventilu (6 a 7) u gravitačního sání by měla být vždy o 30% větší než velikost hlavní trysky. Při problémech s dotékáním paliva je tedy nutné i zvětšit ∅ palivového potrubí.
U pionýra lze udělat větší dírku ve víčku nádrže, provtat dírky Jikov kohoutku nebo nádrž zapojit napřímo a na hadičku dát průtokový kohoutek (u typů 05, 20 a 21 je to ale nepraktické). Tento problém lze celkem jednoduše vyřešit zapojením benzínové podtlakové pumpy z jakéhokoliv skůtru a není dále nutné cokoliv upravovat. Tento problém se vyskytuje především u hodně upravených válců, pokud tedy ladíte mírně upravený válec, hledejte problém jinde.
Nastavení hladiny paliva provedete podle následující tabulky. Většinou je již hladina nastavena od výroby, ale pro jistotu zkontrolujte.
Při hodně upravených válcích se někdy může stát, že hladina dle tabulky bude malá, a je potřeba zvýšit.
8. Studené starty - sytič
Přestože při teplém motoru nejsou žádné problémy se startováním, u studeného je tomu naopak. Při nezahřátém motoru palivo kondenzuje o studené části sání a špatně hoří. Tím pádem je potřeba do válce dodat dostatečně bohatou směs - tu zajistíme pomocí samostatného sytičového okruhu.
Při zdvihnutí uzávěru sytiče (2) dojde k otevření sytičového okruhu a do motoru se dostává skutečné množství vzduchu a paliva (ne více paliva) (8). Je důležité dát si pozor aby bylo lanko správně nastaveno a mělo 1-2mm vůli. Při špatně nastaveném bowdenu a mírně zdvihnutému uzávěru by se s karburátorem nešlo při ladění domluvit.
V karburátorech PHBG 19 a 21mm je v základu sytičová tryska 60, většinou tuto trysku není třeba měnit a špatné starty způsobuje volnoběžná tryska a ostatní nastavení. Lze sehnat trysky v hodnotách 40, 45, 50, 55, 60, 65.
9. Pracovní rozsah
Na obrázku lze vidět průběh zdvihání šoupátka a jaká část co ovlivňuje.
- Rozběh motoru, nastavuje se pomocí vzdušníku a šroubu volnoběhu. Špatné nastavení se projevuje mírným zahlcením, škytnutím při přidání plynu z volnoběžného stavu.
- Přechod plynu z volnoběžného okruhu na okruh hlavní. Špatné nastavení se projevuje špatným přechodem plynu v 1/3. Většinou stačí vyzkoušet jinou volnoběžnou trysku, šoupátko není třeba měnit.
- Na tuto část má vliv výběr emulzní trubice a jehly. Pro pionýra a babettu doporučujeme typ 262AU (pro 2T) a horní náústek 2T. Zaškytnutí v této části je většinou způsobeno jehlou.
- Plně otevřené šoupátko - nastavení hlavní tryskou (ta má vliv i na část C), při malé hodnotě motor nepůjde vytočit a bude škytat, při velké hodnotě bude motor tarokovat
Následně si pojďme jednotlivé části rozebrat.
10. Nastavení vzdušníku
Dle grafu průběhu má vzdušník vliv na část A, tj. rozběh motoru a také ovlivňuje bohatost směsi volnoběžného okruhu. Přitahováním vzdušníku ubíráme množství paliva smíšeného se vzduchem - směs ochuzujeme, povolováním zase palivo přidáváme - směs obohacujeme.
Při zavřeném šoupátku (2), nastaveného šroubem volnoběhu (4), dochází k nasávání směsi otvorem (3) z volnoběžného okruhu. Vzdušník (5) ovlivňuje množství paliva, které proudí přes volnoběžnou trysku, smíchané se vzduchem.
Z praxe doporučujeme vzdušník dotáhnout a povolit o 1,5 otáčky. Až po vybrání správného rozměru volnoběžné trysky doladíme.
11. Volnoběžná tryska
V karburátoru Dellorto PHBG 19mm je v základu volnoběžná tryska 45 a v Do 21mm VT 50. Většinou bývá veliká a je nutné ji vyměnit.
Nejdříve pomalu přidejte plyn do 1/3, pokud se budou otáčky z volnoběhu zdvihat pomalu a nerovnoměrně, znamená to, že volnoběh je malý. Ten nastavíte utáhnutím šroubu volnoběhu. Poté nastavte volnoběžnou trysku, pokud motor při rozjezdu do 1/3 bučí a nemá uplně ideální chod, znamená to že je tryska velká. Po zvolení správné velikosti můžete vzdušníkem lehce doladit směs.
Následující obrázek ukazuje důležitost nastavení volnoběžného okruhu (přidáváme plyn a stále se z tama saje směs), protože jak jsme zmiňovali, má vliv do 1/3 přidání plynu.
12. Hlavní tryska
Hlavní tryska ovlivňuje část D, tzn. vršek při přidání plného plynu. Pro naleznutí správného rozměru trysky začněte od větší hodnoty a jděte postupně dolů, dokud motor půjde dobře vytočit a bude mít kulatý chod. Velkou trysku poznáme podle bučení při držení plného plynu.
13. Jehla
V některých případech může jehla způsobovat zaškytnutí a špatné přechody v částech A, B a C. Stalo se nám že motor se špatnou jehlou nechtěl ani rozjet. V takovém případě doporučujeme koupit sadu jehel a vyzkoušet která jede nejlíp.
Určující vlastnosti jehel jsou:
- průměr A válcové části
- délka C kuželové části
- průměr B špičky
- válcová část A má vliv od prvotního přidání plynu do čtvrtky, změnšováním průměru této části ohohacujeme směs a naopak
- kuželová část C má vliv od čtvrt do třičtvrtě plynu, prodlužováním této části směs obohacujeme a naopak
- průměr špičky B ovlivňuje bohatost směsi, zvětšováním směs ochuzujeme a naopak
Dále také můžete ovlivnit směs posouváním zarážky v drážkách jehly (pro prvotní ladění trysek atd dejte na 2 zářez z vrchu a až potom dolaďujte jehlu)
Přikládáme tabulku jehel která vám může usnadnit správný výběr.
14. Upozornění
Upozornění č.1! Karburátor nastavujeme popořadě, tzn. první začneme volnoběhem, poté se zkouší přechod do středních otáček (volnoběžná tryska, vzdušník, jehla..), a až nakonec hlavní tryska, která se na začátek dává větší a až poté se zmenšuje. Pak se jde jezdit a zkoušet jednotlivé režimy.
Důležité také poznamenat že vždy nastavujeme nebo hýbeme jen jednou věcí, ne jak to známe z praxe, že ladič hýbne vším čím se dá, a znovu zkouší.
Upozornění č.2!
Při výběru karburátoru dávejte pozor i na emulzní trubici. V některých karburátorech je namontovaná s označením AN (vlevo) a v některých AU (vpravo). Emulzní trubice s označením AN je univerzální, lze tedy použít jak pro 2T tak pro 4T, zatímco AU je přímo pro 2T. K emulzním trubicím se také mění i vršek. Takže jezdit vám to bude na oba druhy. Emulzní trubici se také říká atomizer (anglicky). Trubice i vršky jdou měnit a lze koupit různé rozměry (více v anglickém návodu, který je ke stažení v popisku našich sad).
Upozornění č.3! Nedoporučujeme leštit jakékoliv plochy v oblasti sání. Nasávaná směs se mísí díky stěnám sacího kolena, sacího kanálu a přepustěcích kanálů, proto tato „úprava“nedává smysl. Jednoduše řečeno lesk do 2 taktu nepatří.
Ke konci trochu inspirace, kde se pohybovat cca s tryskami (velmi orientační):
- Na lehce upraveném 2k cestovním válci se sníženou origo hlavou jezdíme Dellorto PHBG 19mm, HT 90, VT 35, 262AU emulzní trubice a 2T vršek, jehla originál (W7)
- Na 70ccm symetráku jezdíme Dellorto 21mm, HT 98, VT 40, 262AU emulzní trubice a 2T vršek, jehla W11
15. Závěr
Pokud jste se dočetli až sem, gratulujeme, nyní máte základní přehled o ladění karburátoru Dellorto PHBG. Tento návod je přeložená a zkrácená verze návodu v angličtině přímo od Dellorta, obohacená o naše poznatky. Podrobný anglický návod si můžete stáhnout v popisku naší sady sání pro Dellorto.
V případě nějakých nejasností nebo návrhů na úpravu, nám neváhejte napsat níže v komentářích.
Autor článku: Roman Mahdal
Zakladatel piokit.cz